„W sumie, trasy rowerowe kosztem wycięcia linii tramwajowych to nowe podejście, które warto w Europie spopularyzować.” Tak, pomysł prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej skomentował Wojciech Makowski, poznański oficer rowerowy.

O, jaki pomysł chodzi? 2 kwietnia 2017 r. w aglomeracji łódzkiej, została wprowadzona reforma komunikacji publicznej. Po miesiącu, okazuje się, że mieszkańcy są niezadowoleni z każdego aspektu tej reformy, tj.: zmian w trasach, rzadszych kursów, nieczytelnych rozkładów oraz podwyżek cen biletów. Jakby tego było mało, 31 marca 2017 r. prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska wysłała do samorządów Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego list, w którym czytamy: „Zwracam się z propozycją wprowadzenia nowego rozwiązania komunikacji międzygminnej pomiędzy Łodzią a Pabianicami, Ksawerowem, Zgierzem, Ozorkowem, Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem w postaci autobusów elektrycznych poruszających się po wydzielonych pasach wraz z towarzyszącą infrastrukturą rowerową.” Dlaczego ten pomysł jest antypasażerski? Po pierwsze, tramwaj podmiejski to wygodny i szybki dla mieszkańców bezpośredni dojazd do centrum Łodzi. Komfort ten jest nie do zrealizowania w przypadku zastąpienia tramwajów autobusami, które utkną w gigantycznych korkach.

Po drugie, modernizacja istniejących linii tramwajowych jest tańsza niż ich „zaoranie” i przygotowanie nowej infrastruktury dla autobusów elektrycznych. Po trzecie, przekroje dróg, przy których przebiegają tramwajowe linie podmiejskie oraz charakter infrastruktury tramwajowej, zdominowanej przez odcinki jednotorowe, praktycznie wykluczają budowę buspasów w miejscu zlikwidowanych linii tramwajowych. Jedyne, co może powstać w miejscu po zlikwidowanej jednotorowej linii tramwajowej to jest ścieżka rowerowa.

Można uratować tramwaje podmiejskie, finansując ich modernizację z funduszy UE. Pytanie, dlaczego koalicja PO-PSL nie zrobiła tego w latach 2010-2014, kiedy rządziła nie tylko krajem, ale także w województwie łódzkim, w samej Łodzi i w miastach na trasach tramwajów. Na koniec, warto zaznaczyć, że inicjatywa Pani Prezydent Łodzi stała się katalizatorem do powstania szerokiego sojuszu środowisk i organizacji przeciwnych likwidacji tramwajów podmiejskich. Mimo różnic i podziałów programowych, wspólnie protestują organizacje społeczne, ruchy miejskie i partie, m.in. Instytut Spraw Obywatelskich, Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim, Fundacja Pro Kolej, Ruch Społeczny „Szacunek dla Łodzi”, Stowarzyszenie Nowa Łódź, Partia Razem – okręg łódzki, Inicjatywa Polska, .Nowoczesna – region łódzki, Partia Zieloni, Kukiz’15. Dla obywateli uruchomiona została petycja internetowa, pod którą można składać podpisy. Zachęcam. Każdy podpis jest cenny: PETYCJA ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

Rafał Górski

Artykuł jest dostępny na stronie internetowej Super Expressu.