„Odbudowania kolejnictwa wymaga konieczność wyeliminowania wjazdu samochodów do centrów dużych miast i unikania zatorów na drogach, a także dążenie do poprawy bezpieczeństwa podróżnych i stanu środowiska”.

To fragment dokumentu „Program Prawa i Sprawiedliwości 2014”. Powyższe rekomendacje powinny być częścią polityk miejskich. W 1950 roku tylko 30 proc. ludzi na świecie mieszkało w miastach. Dzisiaj przekroczyliśmy 50 procent, w 2050 roku dwie trzecie ludności świata zamieszka w mieście. W Polsce w największych 10 miastach żyje ponad 9 mln ludzi, co stanowi 24 proc. naszej populacji i 1,5 proc. powierzchni kraju. Rośnie polityczne znaczenie miast i… rosną wyzwania stojące przed miastami związane z zapewnieniem mieszkańcom dobrej jakości życia. A na jakość życia w mieście ma ogromny wpływ jakość powietrza i transportu.

1 grudnia zorganizowaliśmy w Sejmie debatę pod tytułem „Jak rozwiązać problem smogu samochodowego?”. Z oceny jakości powietrza za rok 2016 wykonanej przez Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska wynika, że na ponadnormatywne stężenia pyłu zawieszonego PM10 narażone jest blisko 12,5 miliona osób, czyli ok. 32,5 proc. ludności Polski.

Transport drogowy jest jednym z głównych powodów zanieczyszczenia powietrza w dużych miastach. Dla przykładu, w Warszawie ok. 68 proc. emisji zanieczyszczeń pochodzi z aut. Co roku w wyniku smogu, w tym smogu samochodowego, umiera w stolicy około 2800 osób. To także przyczyna większej liczby poronień, powszechności alergii i innych chorób.
Czego oczekujemy od urzędujących prezydentów miast i kandydatów na prezydentów w wyborach samorządowych 2018 roku? Po pierwsze zmniejszenia smogu samochodowego poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu samochodów w centrach miast. Po drugie priorytetu dla transportu publicznego oraz większych nakładów inwestycyjnych na komunikację rowerową i pieszą. Po trzecie wyznaczania buspasów na wszystkich ulicach wlotowych do miast i prowadzących do centrów.

Tylko tyle i aż tyle. „Liczy się gospodarka, głupcze!” – pod tym hasłem Bill Clinton wygrał w 1992 roku kampanię prezydencką. Oby w wyborach 2018 wygrało jak najwięcej kandydatów na prezydentów miast, którzy zobowiążą się do wdrażania powyższych rekomendacji.

W ramach prowadzonej przez INSPRO inicjatywy „Lepszy transport” mobilizujemy już dziś mieszkańców miast do wysyłki do decydentów apelu „STOP SMOG samochodowy!”. Reaguj i wyślij apel do prezydenta swojego miasta. Szczegóły: www.lepszytransport.pl.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru „TS” (50/2017) do kupienia w wersji cyfrowej na stronie „Tygodnika Solidarność”.